ဧရာ၀တီတုိင္းေဒသၾကီးနဲ႕ကရင္တုိင္းရင္းသားမ်ား
(ထီးထာကလုံး ဒဲ ပဖလုံး)
ဧရာ၀တီတုိင္းေဒသၾကီးမွာေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းကေနထုိင္လာၾကတဲ့ကရင္တုိင္းရင္းသားမ်ားေတြဟာ
ဒီတုိင္းေဒသၾကီးဖြံ႕ျဖိဳးတုိးတက္ေရးအခန္းက႑ေတြမွာဘယ္လုိပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ဖုိ႕လုိအပ္ေနျပီလဲဆုိတဲ့သုံးသပ္
ခ်က္တစ္ခုကုိတင္ျပလုိပါတယ္။
၁။
ကမၻာေပၚမွလူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၊ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ တုိင္းရင္းသားတစ္မ်ိဳး
လက္ရွိကမၻာပၚမွာ တရုတ္လူမ်ိဳး၊
ကုလားလူမ်ိဳး၊ ဂ်ပန္လူမ်ိဳးမ်ားေတြဟာအာရွႏုိင္ငံမ်ားေတြမွာေနထုိင္ၾကျပီး၊ ဥေရာပမွာဆုိရင္
ျပင္သစ္၊ ဂ်ာမဏီ၊ အီတလီ၊ စပိန္၊ ေပၚတူဂီ စတဲ့လူမ်ိဳးေတြေနထုိင္ ၾကပါ
တယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ
အဓိက တုိင္းရင္း သားမ်ား ေတြျဖစ္တဲ့ ကခ်င္၊ကယား၊ ကရင္၊ခ်င္း၊ မြန္၊ ဗမာ၊ ရခုိင္၊ ရွမ္း
ဆုိျပီး(၈)မ်ိဳး ရွိေနတာကုိေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီအထဲမွာ ဗမာ ဟာလည္း တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးေတြထဲမွာ
တစ္မ်ဳိးအပါအ၀င္ျဖစ္ျပီး ကရင္လူမ်ိဳးေတြဟာလည္းအျခားတုိင္းရင္းသားေတြ နည္းတူေအး တူပူ အမွ်
ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက ဒီျပည္ေထာင္စုၾကီးမွာေနထုိင္လာၾကတယ္ဆုိတာ ကုိေတြ႕ ရွိႏုိင္ပါ တယ္။ ဒါေတြကုိၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္
ကရင္လူမ်ိဳး ေတြဟာ ကမၻာေပၚမွာ မိမိတုိ႕ကုိယ္ပုိင္ စာေပ ယဥ္ေက်း မႈ၊ထုံးတမ္းစဥ္လာအေမြအနစ္ေတြနဲ႕
ေရွးကာလ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းကရပ္တည္ေနထုိင္ေနတဲ့
ကမၻာေပၚကလူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးျဖစ္သလုိ၊ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္မွာလည္းေဒသခံတုိင္းရင္းသား
တစ္မ်ဳိးလည္းျဖစ္ပါတယ္။
၂။
ျမစ္၀ကၽြန္းေပၚေဒသကုိ ကရင္တုိင္းရင္းသားေတြဘယ္လုိေရာက္လာခဲ့တာလဲ။
ဒီေမးခြန္းနဲ႕ပတ္သက္လုိ႕ပညာရွင္ေတြအမ်ိဳးမ်ိဳးေျဖခဲ့ၾကပါတယ္။
တစ္ခ်ိဳ႕က ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားေတြဟာ ဘာဘီ လုံကဆင္းသက္လာတဲ့လူမ်ိဳး၊ တစ္ခ်ိဳ႕ကလည္း ကရင္လူမ်ိဳးေတြဟာ
မြန္ဂုိလီးယားက ဆင္း သက္လာ တ့ဲလူမ်ိဳး၊ တိဘက္မွာနွစ္ရွည္လမ်ားေနထုိင္ခဲ့ျပီး ထီးေဆ႔ေမ့ယြားဆုိတဲ့
ေနရာေဒသမွာ လည္း ပင္ပန္းဆင္းရဲစြာ ေနထုိင္ ခဲ့ၾကသူေတြလုိ႕လည္းဆုိၾကပါတယ္။ ေနာက္ဆုံးယူနန္မွာေနထုိင္ခဲ့ၾကျပီး
လက္ ရွိျမန္မာႏုိင္ငံကုိ ဘီစီ ၇၃၉ ေလာက္မွေနာက္ဆုံး၀င္ေရာက္လာခဲ့ၾကတယ္လုိ႕ဆုိၾကေသးတယ္။
(အဲဒီဘီစီ ၇၃၉ နဲ႕ ခရစ္ႏွစ္ ကုိေပါင္း လုိက္ျခင္းျဖင့္ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးအျဖစ္ သတ္မွတ္ျပီး
အဂၤလိပ္ကုိလုိနီ အစုိး ရေခတ္ ကတည္းက အသိအမွတ္ျပဳ
က်င္းပ လာခဲ့ၾကပါတယ္။) လက္ရွိျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ထဲ ကုိ ၀င္ေရာက္လာ တဲ့အခါမွာ ပညာရွုုင္
ေတြရဲ႕အဆုိအရ ျမစ္ေၾကာင္းသုံးသြယ္ အတုိင္း ယူနန္က ဆင္း သက္ ခဲ့ၾကတယ္လုိ႕ဆုိပါတယ္။ အဲဒီျမစ္ေၾကာင္း
ေတြကေတာ့ ဧရာ၀တီျမစ္ေၾကာင္း၊ သံလြင္ျမစ္ေၾကာင္းနဲ႕မဲေခါင္ျမစ္ေၾကာင္းလမ္းတုိ႕ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ကရင္လူမ်ိဴး ေတြဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံ သာမက ထုိင္းႏုိင္ငံမွာလည္း ေနထုိင္ေနၾကတာ
ကုိေတြ႕ျမင္ေနရျခင္း ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြႏု္ပ္တုိ႕ျမန္မာ ႏုိင္ငံ ေတာ္မွာ ကရင္ေတြဟာ ဧရာ၀တီတုိင္းေဒသၾကီးသာမက၊
ရန္ကုန္၊ ပဲခူး တိုင္းေဒသၾကီး ေတြမွာအျပင္ ကရင္ျပည္နယ္၊ မြန္ျပည္နယ္နဲ႕တနသၤာရီ
တုိင္းေဒၾကီး
ေတြမွာလည္းမွီတင္း ေနထုိင္ ေနၾကတာ ကုိေတြ႕ႏုိင္ပါတယ္။ ဒီေန႕ ၂၁ ရာစုအစမွာ ကရင္ေတြဘယ္ကဆင္းသက္လာသလဲ
ဆုိတာ ထက္ ကရင္ေတြ ဘယ္မွာရွိေနေသးသလဲ ဆုိတဲ့ေမးခြန္း ကပုိျပီး အေရးၾကီးေနပါတယ္။ ဒီသုံးသပ္ခ်က္ထဲမွာ
ဧရာ၀တီျမစ္၀ ကၽြန္းေပၚမွာ ရွိေနတဲ့ကရင္တုိင္းရင္းသား အေၾကာင္းကုိပဲ အဓိကထားျပီးတင္ျပသြားပါ့မယ္။
ဧရာ၀တီမွာ ကရင္ရွိေနတယ္။ ကရင္ နဲ႕ ဧရာ၀တီတုိင္းေဒသၾကီး ဆုိတာ ခြဲျခား လုိ႕မရႏုိင္ပါဘူး။
ပဖလုံး နဲ႕ ထီးထာကလုံး ဆုိတာခြဲျခား
လုိ႕မရႏုိင္ပါဘူး။
၃။
လက္ရွိဧရာ၀တီတုိင္းေဒသၾကီးနဲ႕ကရင္ျပည္သူလူထု
လက္ရွိဧရာ၀တီတုိင္းေဒသၾကီးဟာ
ခရုိင္ (၆)ခု၊ ျမိဳ႕နယ္ေပါင္း (၂၆) ျမိဳ႕နယ္ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ အေနာက္ ေတာင္ဖက္စြန္းမွာတည္ရွိေနပါတယ္။
ကရင္ေတြဟာ ေဖာ္ျပတဲ့ျမိဳ႕နယ္ေတြအားလုံးမွာ အနည္း နဲ႕အမ်ား ဆုိသလုိတည္ရွိေနပါတယ္။ ပန္းတေနာ္၊
အိမ္မဲ၊ ေက်ာင္းကုန္း၊ က်ဳံေပ်ာ္၊ ၀ါးခယ္မ၊ ေျမာင္းျမ စတဲ့ ျမိဳ႕နယ္ေတြကေတာ့ ကရင္အမ်ားစုေနထုိင္တဲ့ျမိဳ႕နယ္ေတြျဖစ္သလုိ
ေရၾကည္။ ေလးမ်က္ႏွာ၊ ငသုိင္းေခ်ာင္း စတဲ့ျမိဳ႕နယ္ေတြမွာ ကရင္ ေတြအနည္းစုေနထုိင္ေနၾကပါတယ္။
ကၽြႏု္ပ္တုိ႕ေနထုိင္တဲ့တုိင္းေဒသၾကီးဟာ ေက်းလက္ေက်းရြာ ေပါင္း (၁၁၆၁၅) ခန္႕ ရွိေနတဲ့အထဲမွာ
ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားေနထုိင္တဲ့ေက်းရြာေပါင္း (၅၀၀၀) ေလာက္ မရွိႏုိင္ဘူးလား။ ဒါထက္ေတာင္မ်ားမယ္လုိ႕ယူဆႏုိင္ပါတယ္။
စာရင္းအတိအက်ကုိ လ.၀.က ရုံးေတြမွာပဲ ရယူႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ဧရာ၀တီတုိင္းေဒသၾကီးမွာ ေနထုိင္တဲ့
လူဦးေရ စုစုေပါင္း ၆ သန္း ခန္႕ရွိတယ္ဆုိရင္ ကရင္ တုိင္းရင္းသားေတြ ၂ သန္း ေလာက္ေကာ
မရွိႏုိင္ဘူးလား။ ဒါေတြဟာဆက္လက္ရွာ ေဖြေဖာ္ထုတ္ရဦး မယ့္အခ်က္အ လက္ေတြပဲ လုိ႕ေျပာခ်င္ပါတယ္။
ဒီတုိင္းေဒၾကီးထဲမွာ မွီတင္းေနထုိင္ေနၾကတဲ့ ကရင္တုိင္း ရင္းသားေတြထဲမွာ စေကာဘာသာစကားေျပာသူမ်ားနဲ႕
ပုိးဘာသာစကားေျပာသူမ်ား
ဆုိျပီး ေျပာဆုိသုံးစြဲတဲ့ဘာသာစကားအေပၚအေျခခံျပီး(၂)မ်ိဳးခြဲျခားႏုိင္ပါတယ္။
ဒီတုိင္းေဒသၾကီး မွာေတာ့ ပုိးကရင္ ဘာသာ စကား ေျပာတဲ့အုပ္စုက စေကာကရင္ဘာသာစကားေျပာ တဲ့အုပ္စုထဲလူဦးေရ
ပုိမ်ားပါတယ္။
၄။
ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားတုိ႕ရဲ႕ဘ၀နဲ႕တန္ဖုိးထားမႈ
ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားေတြဟာ
ရုိးသားၾကျပီး တရားမွ်တျခင္း၊ ေျဖာင့္မတ္ျခင္းကုိ တန္ဖုိးထားၾကပါတယ္။ သူတုိ႕ သီဆုိတဲ့
အမ်ိဳးသား သီခ်င္းမွာအဲဒီအခ်က္ေတြကုိ ထင္ထင္ရွားရွားေတြသတိျပဳႏုိင္ပါတယ္။ အဲဒီ အမ်ိဳးသား
သီခ်င္းမွာပါတဲ့ စာသားမွာ ” ကရင္အမ်ိဳးသားအေပါင္းတုိ႕၊ သင္တုိ႕သည္ အလြန္ခ်စ္ျမတ္ႏုိး
ဘြယ္ေကာင္း ပါသည္။ သုိ႕အတြက္ေၾကာင့္သင္တုိ႕ကုိကၽြႏု္ပ္ခ်စ္ ျမတ္ႏုိးပါသည္။ သင္တုိ႕သည္
တရား မွ်တျခင္းကုိ ခ်စ္ျမတ္ႏုိးသူမ်ားျဖစ္သည္။ သင္တုိ႕သည္ မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္းဖြဲ႕ျခင္းကုိ
ျမတ္ႏုိး သူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ထုိေကာင္းျမတ္ျခင္းအားလုံးမ်ားေၾကာင့္ သင္တုိ႕ကုိ ကၽြႏု္ပ္
ခ်စ္ျမတ္နုိးပါသည္။ ”ေဖာ္ျပပါ စာသားမ်ား ကုိၾကည့္ရင္ပဲ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားေတြဟာ တရားမွ်တျခင္းႏွင္
စည္းလုံးညီညႊတ္ျခင္းကုိ ဘ၀ရဲ႕တန္ဖုိး မ်ားေတြ အျဖစ္သတ္မွတ္ထားၾကတာကုိ ေတြ႕ႏုိင္ပါတယ္။
၅။
ကရင္တုိင္းရင္းသားေတြဟာ ေနထုိင္ရာဒီတုိင္းေဒသၾကီးအတြက္ ဘာလုပ္ေဆာင္ေပးႏုိင္ပါသလဲ။
တုိင္းေဒသၾကီးက ကၽြႏု္ပ္တုိ႕ကုိဘာလုပ္ေပးႏုိင္မလဲဆုိတာထက္
ကၽြႏု္ပ္တုိ႕တစ္ဦးစီက တုိင္းေဒသၾကီး အတြက္ ဘာလုပ္ေပးႏုိင္မလဲ ဆုိတာကုိဦးစားေပးစဥ္းစားၾကဖုိ႕လုိအပ္ပါတယ္။
ကၽြႏု္ပ္တို႕မွာၾကီးမားတဲ့လူ႕စြမ္းအား အရင္းအျမစ္ေတြရွိေနတယ္။ ကၽြႏု္ပ္တုိ႕မွာသဘာ၀အရင္းအျမစ္ေတြရွိေနတယ္။
အဲဒီရွိေနျပီးသား ေကာင္း ျမတ္တဲ့ အရင္းအျမစ္ေတြကုိ ေခတ္မီနည္းပညာေတြ ရဲ႕အေထာက္အကူနဲ႕
အရည္အေသြး ျမွင့္တင္မႈ ေတြျပဳ လုပ္ျပီး ေဒသၾကီးရဲ႕ဖြံ႕ျဖိဳးေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ က်ရာက႑
အသီးသီးက ေနပါ၀င္လုပ္ ေဆာင္ဖုိ႕ လုိအပ္ေနပါျပီ။
-
ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္းက်င္းပၾကတဲ့ကတဲ့ကရင္ရုိးရာႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ဟာ
ကရင္လူထူ တစ္ရပ္လုံးရဲ႕ အမ်ိဳးသား စိတ္ဓါတ္နဲ႕ ခြန္အားအားသစ္ေလာင္းေပးတဲ့ေန႕ရက္ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ကရင္ရုိးရာႏွစ္သစ္ကူး
ပြဲေတာ္ကုိ တစ္ေရးႏုိးမွ ေကာက္ကာငင္ကာ အစီအစဥ္မက် က်င္းပျခင္း
မ်ိဳး မဟုတ္ပဲ အစီအစဥ္တစ္က်၊ အဓိပၸါယ္ရွိရွိ၊ အမ်ိဳးသားေရးအျမင္နဲ႕က်င္းပမယ္ဆုိရင္
ကရင္ တုိင္းရင္း သားမ်ားေတြဟာ မိမိနုိင္ငံအေပၚမွာထားရွိအပ္တဲ့သစာတရား၊ တုိင္းေဒသၾကီး
အေပၚ ေဆာင္ရြက္မဲ့ တာ၀န္၀တၱရားေတြကုိ ပုိမုိသိျမင္လုပ္ေဆာင္ လာမွာျဖစ္ပါတယ္။
-
ကရင္ရုိးရာ၀တ္စားဆင္ယင္မႈေတြဟာလည္းရုိးရာယဥ္ေက်းမႈေဖာ္ထုတ္ရွင္သန္ေရးေတြမွာ
အေရးၾကီး တဲ့အခန္းက႑မွာပါ၀င္ေနပါတယ္။ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈကုိၾကည့္ျခင္းျဖင့္ လူမ်ိဳးတုိ႕ရဲ႕စိတ္ေနသ
ေဘာ ထား ႏွင့္ တန္ဖုိးထားမႈကုိ ဆုံးျဖတ္ႏုိင္တဲ့အတြက္ ျမစ္၀ကၽြန္းေပၚရွိ ကရင္တုိင္းရင္းသားမ်ား
ေတြဟာ မိမိတုိ႕ရဲ႕ရုိးရာ၀တ္စားဆင္ယင္မႈေတြကုိကရင္ႏွစ္သစ္ကူးလုိ႕ေန႕ၾကီးရက္ၾကီးအခ်ိန္အခါတြင္သာမကပဲ
အျခားေသာအေရးၾကီးတဲ့ေန႕ၾကီးရက္ၾကီးေတြနဲ႕ဘာသာေရးပြဲေတာ္ရက္ၾကီးေတြမွာျမတ္နုိးစြာ ၀တ္စား
ဆင္ယင္သင့္လွပါတယ္။ သတင္းမီဒီယာမ်ားတုိ႕ရဲ႕ လႊမ္းျခံဳမႈနဲ႕ထုိးႏွက္မႈ ေအာက္မွာ ရပ္တည္
ရွင္သန္ ႏုိင္ဖုိ႕ရန္ခ်ိမ္းေျခာက္ျခင္းခံေနရတြင္ ရုိးရာ၀တ္စား ဆင္ယင္မႈေတြဟာ အေရးၾကီး
တဲ့တုန္႕ ျပန္တြန္း အားတစ္ခုအျဖစ္တည္ရွိေနရန္လည္းလုိအပ္လွပါတယ္။
-
ရုိးရာအကနဲ႕ေတးဂီတေတြဟာလည္းဧရာ၀တီတုိင္းေဒသၾကီးအတြင္းမွီတင္းေနထုိင္ၾကတဲ့ကရင္တုိင္း
ရင္းသားညီအစ္ကုိမ်ားတုိ႕ဆက္လက္ေဖာ္ထုတ္ရွင္သန္ရမယ့္အေရးၾကီးတဲ့အခန္းက႑တစ္ ရပ္ျဖစ္ေန
ပါတယ္။ ေဒသၾကီးအတြင္းေနရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ကရင့္ရုိးရာဒုံးအကမ်ားကုိ ခုံခုံမင္မင္
ေလ့က်င့္ သင္ယူကာ အေရးၾကီးတဲ့လူမႈေရး၊ ဘာသာေရးပြဲေတာ္ အခမ္းအနားမ်ားေတြမႈ ထူးျခား တဲ့ေဖ်ာ္ေျဖ
တင္ဆက္မႈေတြအျဖစ္တစ္ေန႕တစ္ျခားပုိမိုေတြ႕ျမင္လာရတာဟာ အင္မတန္မွဂုဏ္ယူအားရ ဘြယ္ျဖစ္
ပါတယ္။ အရွိန္အဟုန္ၾကီးမားစြာနဲ႕ ထုိးေဖာက္၀င္ေရာက္လာတ့ဲ
လူမ်ိဳးျခား ေတး ဂီတနဲ႕ ရုပ္သံမ်ား ေတြဟာ ကရင့္ရုိးရာအကမ်ား ေရရွည္ရပ္တည္ႏုိင္ေရးကုိ
ေန႕စဥ္နဲ႕အမွ် စိန္ေခၚေနပါတယ္။ ကရင္ လူငယ္မ်ားေတြဟာ အမ်ိဳးသားေရးအသိနဲသတိကုိ အစဥ္အျမဲ
ဖက္တြယ္ထားဖုိ႕ရန္ လုိအပ္လွ ပါတယ္။ ကရင့္ရုိးရာအကနဲ႕ ေတးဂီတမ်ားေတြကုိ ျမတ္ႏုိးစြာထိမ္းသိမ္းျခင္း၊
ျမွင့္တင္ျခင္းဟာ တုိင္း ေဒသၾကီးဘက္စုံဖြံ႕ျဖိဳးတုိးတက္ေရးမွာ တစ္ဖက္တစ္လမ္းမွ ပူးေပါင္း
ပါ၀င္ျခင္း ပဲျဖစ္ပါတယ္။
-
စာေပယဥ္ေက်းမႈကုိထိမ္းသိမ္းရုံသာမကဘဲဖြံ႕ျဖိဳးတုိးတက္လာေအာင္ျမွင့္တင္ေဆာင္ရြက္ဖုိ႕ရန္လည္းအေရးၾကီးလွပါတယ္။
၁၉၆၀ ႏွစ္ကာလကတည္းက ကရင္စာေပဘာသာစကား သင္ၾကားျခင္းမ်ား ေတြ ဟာ တျဖည္းျဖည္း နဲ႕ အားေလွ်ာ့လာျပီး
ယခု ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေက်ာ္ၾကာလာတဲ့အခါ ကရင္လူငယ္ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားဟာ ကရင္စကားကုိ ေျပာတတ္၊
ေျပာတာကုိ နားလည္ၾကေပမယ့္ မေရးတတ္၊ မဖတ္ေတာ့တာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ ကရင္ရြာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာလည္း
မိမိတုိ႕ရဲ႕မိခင္ဘာသာ စကားျဖစ္တဲ့ကရင္စကားကုိ မေျပာၾကေတာ့တာကုိလည္းေတြ႕ေနရပါတယ္။ ေျပာင္းလာတဲ့ ႏိုင္ငံ ေတာ္သစ္မွာ ကရင္စာေပယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္မ်ားေတြကုိ
ေဖာ္ထုတ္အား သစ္ေလာင္းျခင္း အားျဖင့္ တုိင္းေဒသၾကီး အားဘက္စုံဖြံ႕ျဖိဳးေရးတြင္ တစ္ဖက္တစ္လမ္း
မွပါ၀င္ပူးေပါင္းေဆာင္ ရြက္ႏုိင္ ပါ တယ္။
၆။
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖုိ႕လုိအပ္ေနေသးတဲ့ ဘ၀ခံယူခ်က္ေတြနဲ႕စိတ္ေနစိတ္ထား
က။-ေနာက္လုိက္စိတ္မွေခါင္းေဆာင္စိတ္သုိ႕
ကၽြႏု္ပ္တို႕ကရင္တုိင္းရင္းသားမ်ားေတြဟာ
ေအးေဆးစြာေနတတ္သူမ်ားျဖစ္ျပီး ရုိးစင္းေသာဘ၀ ကုိျမတ္ႏုိးသူမ်ားျဖစ္ၾကပါတယ္။ ေခတ္ကာလအဆက္ဆက္
အုပ္ခ်ဳပ္သူမင္းမ်ားလက္ထက္ ေတြမွာ ေနာက္ လုိက္ေကာင္းမ်ားအျဖစ္ရပ္တည္ခဲ့ၾကတယ္။ အထူးသျဖင့္
အဂၤလိပ္ေတြ၀င္ေရာက္လာျပီး ႏွစ္တစ္ရာ ေက်ာ္ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ကုိလုိနီေခတ္မွာ ကရင္တုိင္းရင္းသားမ်ားေတြဟာ
အဂၤလိပ္ေတြရဲ႕ ေနာက္လုိက္ေကာင္း မ်ားေတြ အျဖစ္ထင္ရွားခဲ့ပါတယ္။ ဒီအမူအက်င့္ေတြဟာ ခုထက္တုိင္
ကရင္လူထုၾကား ထဲမွာရွိေနျပီး မိမိကုိယ္ တုိင္ဦးေဆာင္လုိစိတ္ထက္သူတစ္ပါး၏ဦးေဆာင္မႈေအာက္တြင္
ေနာက္လုိက္ လုိမႈစိတ္ထား မ်ား ပုိမုိလႊမ္းမိုး တတ္တာကုိေတြ႕ေနရပါတယ္။ ဦးေဆာင္လုိစိတ္ဆုိတဲ့ေနရာမွာ
ေတာ္လွန္ပုန္ကန္ လုိစိတ္နဲ႕ မတူပါဘူး။ ကရင္ေက်းရြာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ လူၾကီးလုပ္ဖုိ႕ေခါင္းေဆာင္ေရြးၾကျပီးဆုိရင္
ကရင္လူၾကီးပုိင္း ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားကျငင္းၾကတယ္။ မလုပ္ခ်င္ၾကဘူး။ ေခါင္းအရႈပ္မခံခ်င္ၾကဘူး။
ေခါင္းေဆာင္မလုပ္ခ်င္ၾကဘူး။ ေအးေအးေဆးေဆးပဲ သူမ်ားဦးေဆာင္တာကုိခံယူခ်င္ၾကတယ္။ ေျပာင္းလဲလာတဲ့
ႏုိင္ငံေတာ္သစ္ မွာ ဒီ ခံယူခ်က္ေတြ၊ စိတ္ေနစိတ္ထားေတြဟာ တစ္ဆင့္တက္လာဖုိ႕လုိအပ္ေနပါျပီ။
မဟုတ္ရင္၊ ကရင္ေတြဟာ မိမိတုိ႕ရဲ႕ေက်းရြာ၊ ေဒသေတြကုိဦးေဆာင္ဦးရြက္ျပဳဖုိ႕ အေလ့အက်င့္မဲ့ေနမွာျဖစ္တယ္။
ေခတ္သစ္ကမၻာ မွာ ေခါင္းေဆာင္ဆုိတာ ေမြးရာပါအစြမ္းအစရယ္လုိ႕မယူဆေတာ့ဘူး။ ေခါင္းေဆာင္မႈပညာဆုိတာေလ့လာ
သင္ယူ ေလ့က်င့္ လုိ႕ရတဲ့ပညာျဖစ္လာျပီ။ ဒါေၾကာင့္လည္းေခါင္းေဆာင္မႈနဲ႕စီမံခန္႕ခြဲမႈပညာေတြကုိေခတ္
လူငယ္ ေတြၾကိဳးစားရွာေဖြေလ့လာေနၾကတယ္။သင္ၾကားပုိ႕ခ်တဲ့ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးေတြလည္းတျဖည္းျဖည္းမ်ားျပား
လာတယ္။ ဒီလုိထက္ျမက္တဲ့ေခါင္းေဆာင္မႈပညာေတြကုိ ေခတ္သစ္ကမၻာ ရွာေဖြေလ့လာေနတဲ့အခ်ိန္မွာ
ကၽြႏု္ပ္တုိ႕ကရင္တုိင္းရင္းသားမ်ားေတြဟာ ေခါင္းေဆာင္စိတ္ကုိ ေမြးၾကရလိမ့္မယ္။ ေခါင္းေဆာင္
ေတြကုိေမြး ထုတ္ၾကရပါမယ္။ ထက္ျမက္စြာ ဦးေဆာင္၊ စီမံခန္႕ခြဲတတ္သူေတြကုိ ကရင္မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြၾကားမွာ
မ်ားစြာ ေပၚထြက္လာဖုိ႕လုိအပ္ေနပါျပီ။
ခ။-သူတစ္ပါးထံမွာအလုပ္လုပ္လုိျခင္းမွမိမိအလုပ္ကုိ
မိမိကုိယ္တုိင္ရွာေဖြလုပ္ကုိင္လုိျခင္း
ဧရာ၀တီတုိင္းေဒသၾကီးတြင္ေနထုိင္ၾကေသာ ကၽြႏု္ပ္တုိ႕ကရင္တုိင္းရင္းသားေတြဟာနိမ့္က်ခဲ့တဲ့
စီးပြား ေရး အေျခအေနေၾကာင့္ မိမိတုိ႕ထက္ စီးပြားေရးေကာင္းမြန္သူမ်ားထံမွာ သြားေရာက္
အလုပ္လုပ္ ကုိင္ျခင္းျပဳ လာခဲ့ၾကပါတယ္။ လူငယ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာလည္းမိမိတုိ႕ေက်းရြာေတြကုိ
စြန္ခြာျပီး မိသားစုစား၀တ္ ေနေရးအဆင္ေျပေရးအတြက္ေရျခားေျမျခားေဒသမ်ားေတြမ်ားသြားေရာက္အလုပ္လုပ္ကုိင္ေနၾကရပါတယ္။
တစ္ခ်ိဳ႕လည္းမိသားစုကုိျပန္ျပီးအေထာက္အပံ႕ေပးႏုိင္သလုိတစ္ခ်ဳိ႕လည္းၾကိဳတင္တြက္ထားသလုိေအာင္ျမင္မႈမရလာၾကပါဘူး၊
တစ္ခ်ုဳိ႕လည္းဘ၀ဆုံးရႈံးမႈေတြနဲ႕ရင္ဆုိင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ တစ္ကမၻာတစ္ရြာေခတ္မွာ နယ္ေျမစြန္႕
ခြာအလုပ္လုပ္ကုိင္ျခင္းဟာ အထူးအဆန္းမဟုတ္ေတာ့သလုိရွိေပမယ့္ မိမိေနထုိင္ရာေဒသရဲ႕ အရင္း
အျမစ္ေတြကုိအသုံးခ်ျပီးဖြံ႕ျဖိဳးတုိးတက္မႈဇုံတစ္ခုျဖစ္လာေအာင္ဘယ္လုိလုပ္ေဆာင္ၾကမလဲဆုိတာ
ကုိလည္း စဥ္းစားသင့္ပါတယ္။ ေျပာင္းလာတဲ့နုိင္ငံေတာ္ရဲ႕မူ၀ါဒအသစ္ေတြမွာ လူငယ္လူရြယ္ မ်ားေတြအတြက္
အလုပ္ အကိုင္ အခြင့္အလမ္း ေတြဟာလည္းပုိမိုေကာင္းမြန္လာျပီဆုိရင္ မိမိေဒသ မွာေနထုိင္ရင္း၊
မိမိတုိ႕ အလုပ္ကုိ အဆင့္မွီမွီ အိုးမကြာအိမ္မကြာ လုပ္ေဆာင္လာႏုိင္ၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။ အေရးၾကီးတာက
သူတစ္ပါးခုိင္းေစမွ အလုပ္လုပ္ တတ္တာထက္ မိမိဘာသာ ရွာေဖြလုပ္ေဆာင္ တတ္ဖုိ႕လုိအပ္ေနပါျပီ။
ဒီေနရာမွာ ပညာေရး ရဲ႕အခန္းက႑ ဟာအေရးၾကီးလာပါတယ္။ အခုလုိပညာေခတ္မွာပညာဟာလည္းအားေကာင္း
တဲ့ ရင္းႏွီးျမႈပ္ႏွံမႈ တစ္ခုျဖစ္လာ ေတာ့ သင္ေတာ္တဲ့ပညာေတြတတ္ေျမာက္ထားမွသာ ထုိက္တန္တဲ့
အလုပ္ေတြကုိ လုပ္ေဆာင္ ႏုိင္ၾကမွာျဖစ္ ပါတယ္။ ပညာလုိ႕ေျပာတဲ့အခါမွာ အတန္းပညာတစ္ခုတည္းကုိ
မဆုိလုိပါ။ ကၽြႏု္ပ္တုိ႕ ကရင္လူငယ္ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားဟာ အထက္တန္းပညာအထိမေရာက္ပဲ ေက်ာင္းထြက္ခဲ့ၾကသူေတြမ်ား
ပါတယ္။ ျဖစ္သင့္တာ ကေတာ့ အထက္တန္းပညာေတြကုိ ေအာင္ျမင္ျပီးေျမာက္တဲ့ ကရင္လူငယ္မ်ားမ်ား
ထြက္ေပၚလာတာကုိပဲ ေတြ႕ျမင္ခ်င္ၾကပါတယ္။ ဘယ္လုိပဲျဖစ္ျဖစ္ အေျခအေနအေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္
အတန္းပညာမွာ အထက္တန္း အထိမေရာက္ၾကအုံးေတာင္၊ မိမိတုိ႕ က်ရာအလုပ္၊ ရွိရာနယ္ပယ္ေတြမွာ
စဥ္ဆက္မျပတ္ေလ့ လာသင္ယူ ေနမယ္ဆုိရင္ ပညာဟာတတ္လာေနမွာပဲျဖစ္တယ္။ နယ္ေျမစြန္႕ခြာ အ
လု
ပ္လုပ္ကုိင္ျခင္းကုိဟန္႕တားျခင္းျပဳႏုိင္မွာေတာ့မဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ သြားၾကမယ္ဆုိရင္၊
အခိုင္းခံအျဖစ္ သြား တာထက္ ပညာရွင္ တစ္ေယာက္၊ ခုိင္းေစနုိင္သူတစ္ေယာက္အေနနဲ႕သြားႏုိင္ၾကဖုိ႕လုိအပ္ပါတယ္။
၇။
မိခင္ဘာသာစကားမကြယ္ေပ်ာက္ေအာင္ထိန္းသိမ္နည္းျခင္း
က။
ကရင္မိခင္တုိင္းမိမိရင္ေသြးမ်ားကုိ ကရင္စကားသင္ၾကားျခင္း
ဘယ္သူမွေမြးကတည္းကစကားမတတ္ၾကပါဘူး၊
ဘာသာစကားတတ္ေျမာက္ျခင္းကုိ ကေလးေတြဟာ မိခင္ ဆီကပထမဦးဆုံးသင္ယူရပါတယ္။ စကားေျပာတတ္စအရြယ္ကေလးငယ္ေတြကုိမိခင္ကုိယ္တုိင္ျပဳစု
သင္ၾကား ျခင္းဟာ ကရင္စကားကုိ မိမိရင္ေသြးအားလက္ဆင့္ကမ္းလုိက္ျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာကရင္မိခင္
တစ္ဦးအေနနဲ႕အၾကီးမားဆုံးတာ၀န္နဲ႕အလုပ္တစ္ခုလုိဆုိခ်င္ ပါတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာေနထုိင္ၾကတဲ့
ကၽြႏု္ပ္တုိ႕ ကေလး ေတြဟာဗမာစကား တတ္ေျမာက္ဖုိ႕ဆုိတာမခက္ခဲလွပါဘူး။ ေက်ာင္းေနအရြယ္ ေရာက္လာလုိ႕
ေက်ာင္းသြား တက္တဲ့အခါ ဗမာစကားကုိ သူ႕တုိ႕နဲ႕ထိေတြ႕တဲ့အသုိင္းအ၀ုိင္းနဲ႕ အလုိလုိ တတ္ေျမာက္
သြားမွာျဖစ္တယ္။ ေနာက္အေရးၾကီးတာက မိမိတုိ႕မိသားစုအတြင္းေျပာဆုိဆက္ဆံေရးေတြမွာ သတ္မွတ္ခ်က္
စည္းကမ္း ထား ရွိဖုိ႕ပါပဲ။ ေျပာခ်င္တာကေတာ့ အိမ္တြင္း ကရင္စကားေျပာျခင္းစည္းကမ္း ခ်မွတ္ထားျခင္းပဲျဖစ္
ပါတယ္။ အဲဒီလုိမ်ိဳးခ်မွတ္ေနထုိင္တဲ့မိသားစုေတြဟာ အျခားလူမ်ိဳးျခားေတြထဲမွာ ဘယ္လုိပဲေနရ
ေနရ မိမိတုိ႕ မိခင္ ဘာသာစကားမေပ်ာက္ပ်က္ႏုိင္ဘူး။
ခ။ မိမိရင္ေသြးမ်ားကုိ ကရင္နာမည္ မွည့္ေခၚျခင္း
ကၽြႏု္ပ္တုိ႕ရဲ႕ ညီအစ္ကုိတုိင္းရင္းသားမ်ားေတြျဖစ္တဲ့
ကခ်င္၊ ကယား၊ ခ်င္း၊ ရွမ္း၊ စတဲ့ တုိင္းရင္းသားေတြမွာ မိမိတုိ႕ကေမြးဖြားလာတဲ့ကေလးေတြကုိ
အမည္္မွည့္ေခၚတဲ့ေနရာ မွ မိမိတုိ႕ရဲ႕ မ်ိဳးရုိးအမည္ နာမည္ေတြ ေပးၾက တာကုိေတြ႕ရပါတယ္။
စေကာကရင္အသုိင္းအ၀န္းမ်ားမွာလည္း စေကာကရင္နာမည္မ်ား မွည့္ေခၚၾက တာ ကုိေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားေတြ႕ရပါတယ္။
အာရွတုိက္သား တရုတ္၊ ဂ်ပန္၊ ကုိးရီးယား၊ ထုိင္း စတဲ့ႏုိင္ငံေတြမွာလည္း သက္ဆုိင္ရာဘာသာစကားအလုိက္
အမည္မ်ားေပးထားၾကတာကုိေတြ႕ႏုိင္သလုိ ဥေရာပႏုိင္ငံမ်ားမွာလည္း အမည္ကုိ ၾကည့္ျခင္းျဖင့္
ဘယ္ႏုိင္ငံကလဲတဆုိတာကုိ ေျပာျပႏုိင္ပါတယ္။ လူတစ္ဦးရဲ႕အမည္ ေတြဆုိတာ လူပုဂၢဳိလ္ကုိကုိယ္စားျပဳသလုိ၊
မိမိအမ်ိဳးကုိလည္း ကုိယ္စားျပဳပါတယ္။ အမည္ကုိ ၾကားလုိက္ရုံနဲ႕ လူတစ္ဦးရဲ႕ ပါတ္သက္တဲ့
လူမ်ိဳးနဲ႕ဘာသာစကားကုိသိရွိႏုိင္တယ္။ ဒီအေၾကာင္းေတြေၾကာင့္ ရုိးရာယဥ္ေက်းမႈနဲ႕ဘာသာ
စကားမေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ထိမ္းသိမ္းျမွင့္တင္တယ္ဆုိတဲ့ေနရာမွာ မိဘမ်ားေတြဟာမိမိတို႕မွ ေမြးဖြားလာ
တဲ့ ရင္ေသြးမ်ားေတြကုိ ကရင္နာမည္ မွည့္ျခင္းဟာလည္း နည္းလမ္းေကာင္းတစ္ခုလုိျမင္မိပါတယ္။
အထူးသျဖင့္ ဧရာ၀တီတုိင္းေဒသၾကီးမွာရွိၾကတဲ့ ပုိးကရင္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ မိမိတုိ႕ကေလးမ်ားကုိ
အမည္မွည့္ေခၚရာမွာ ေခတ္ဆန္၊ ကဗ်ာဆန္ေသာ ဗမာအမည္မ်ားကုိ ( ဥပမာ၊ ရဲေ၀ေဇာ္၊ ျဖိဳးတင့္ဦး၊
ဖူးခက္ေ၀၊ စမ္းေသာ္တာ) မွည့္ေပးထားတတ္ၾကတာကုိေတြ႕ရတယ္။
ခရစ္ယာန္မ်ား ေတြအေနနဲ႕ ဘာသာ၀င္ေဆးေၾကာျခင္းခံယူစဥ္မွာ ခရစ္ယာန္အမည္ေတြရရွိၾကတယ္။ ဥပမာ၊
မုိက္ကယ္၊ ေဂ်ာ့၊ ထေရဇား၊ ရုိဇား စသည္ျဖင့္ရွိၾကပါတယ္။ ကရင္ခရစ္ယာန္မ်ားအေနနဲ႕ မိမိကေလးမ်ားအား
ခရစ္ယာန္နာမည္သာမက ဗမာနာမည္ေပးခ်င္၊ ေပးပါ။ ဒါေပမယ့္ ကရင္နာမည္ျဖစ္တဲ့ (အုိင္ခန္႕၊
ခန္႕သူလုိင္၊ ေဖါင္ဟွီလား၊ စန္းေဖာင္) စတဲ့နာမည္ေတြ ကုိလည္း မွည့္ေခၚျခင္းဟာကရင္လူမ်ိဳးတုိ႕ရဲ႕အျဖစ္ဇာတိအမွန္အကန္ကုိေဖာ္ျပရာလည္းေရာက္ပါတယ္။ကရင္တုိ႕ရဲ႕ဇာတိေသြး၊
ဇာတိမာန္ကုိလည္းေဖာ္ျပရာေရာက္ပါတယ္။ ကရင္ေတြအ၀ါးမ်ိဳခံရျခင္းမွာ နာမည္ အား ျဖင့္ ၀ါးမ်ဳိခံ
ေနရ တယ္ဆုိတာကုိ သတိျပဳမိသူနည္းေနပါေသးတယ္။
ကရင္မိဘေတြမိမိရင္ေသြးေတြကုိ
ဗမာနာမည္မွည့္ရျခင္းအေၾကာင္းေတြကုိ ေလ့လာတဲ့အခါမွာ ေတြ႕ရတာ ကေတာ့ ေက်ာင္းေနအရြယ္ေရာက္ျပီး
စာသင္ေက်ာင္းေတြမွာ ေက်ာင္းစာရင္းသြင္းတဲ့အခါ ေခၚရ၊ ဖတ္ရ လြယ္ကူေအာင္ဆုိတာတစ္ခုပါေနတယ္။
စာသင္ခန္းေတြမွာလည္း အျခားေက်ာင္းသား မ်ားနဲ႕တန္း တူျဖစ္ ေအာင္၊ အမ်ားစုျဖစ္တဲ့ ဗမာတုိင္းရင္းသား
ဆရာ၊ဆရာမမ်ားရဲ႕ခြဲျခားဆက္ဆံမႈ ကုိမခံရေအာင္ဆုိတဲ့ စုိးရိမ္စိတ္ တစ္ခုလည္းပါေနတယ္။
အထူး သျဖင့္ (၁၀) တန္းလုိ အထက္တန္းစာေမးပြဲေတြကုိ ေျဖဆုိတဲ့ေနရာမွာ အေျဖ စာရြက္ေပၚမွာ
ေဖာ္ျပတဲ့ အမည္ ေပၚ မူတည္ျပီး ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြ မခံရေအာင္ ဗမာနာမည္ေတြနဲ႕ ေက်ာင္း
စာရင္းသြင္းခဲ့ၾကတယ္။ လုပ္ငန္း ခြင္၀င္တဲ့အခါၾကရင္လည္း အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္း အမ်ားနည္းတူရွိဖုိ႕နဲ႕
နာမည္ကုိၾကည့္ ျခင္းျဖင့္ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈမခံရေအာင္ ဆုိတဲ့ စုိးရိမ္မႈေတြကလည္းျဖစ္ခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ ဧရာ၀တီတိုင္း ေဒသၾကီးထဲမွာ အမ်ားပုိင္း ထိေတြ႕ ဆက္ဆံ ေနရတာ ဗမာစကားေျပာ အသုိင္း
အ၀ုိင္းျဖစ္ တဲ့အခါၾကေတာ့ တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ မိတ္ဖြဲ႕ေျပာဆုိ ဆက္ ဆံရာမွာ အမည္ေတြမွတ္ရလြယ္ကူေအာင္
အမ်ားသုံးေသာ ဗမာနာမည္မ်ားကုိ ယူထားလာၾကပါတယ္။ ဒါေတြကုိၾကည့္ျခင္းျဖင့္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား
ေတြဟာ အမိ်ဳးသားေရးအရ အျမင့္ပြင္လင္းမႈ၊ ႏုိးၾကားမႈနည္းေနတာေၾကာင့္တစ္ေၾကာင္း နဲ႕ ေခတ္အဆက္ဆက္
ခ်ိမ္း ေျခာက္ခံရတဲ့ ခြဲျခား ဆက္ဆံခံရမႈေတြေၾကာင့္ ပုိးကရင္မိသားစုေတြမွာ မိဘေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ
မိမိကေလး မ်ားကုိဗမာ လုိအမည္မွည့္ခဲ့ၾကတယ္လုိ႕ယူဆႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အနာဂတ္ကာမွာကရင္တုိ႕ရဲ႕
ဇာတိေသြး၊ ဇာတိမာန္တစ္ခု ကိုေဖာ္ျပ ခ်င္တယ္ဆုိရင္ ကရင္မိဘမ်ား မိမိတုိ႕မွေမြးဖြားလာတဲ့ ကေလးေတြကုိ
ကရင္နာမည္ ေတြ မွည့္ ေပးၾကပါ။
နိဂုံးခ်ဳပ္အေနနဲ႕ ကၽြႏု္ပ္ကရင္တုိင္းရင္းသားေတြဟာမိမိတို႕ရဲ႕ကုိယ္ပုိင္ရုိးရာယဥ္ေက်းမႈ၊
စာေပေတြနဲ႕ တည္ရွိေနတဲ ့လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးျဖစ္ျပီး
အထူးသျဖင့္ဧရာ၀တီတုိင္း ေဒသၾကီးမွာ ေရွးနွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကတည္းက အေျခခ် ေနထုိင္လာၾကတဲ့ကရင္တုိင္းရင္းသားေတြဟာ ခုလုိေျပာင္းလဲ လာတဲ့ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕ အခင္း အက်င္းအသစ္မွာ အားၾကဳးိမာန္တက္ျဖင့္
တုိင္းေဒသၾကီးဘက္စုံဖြံ႕ျဖိဳးတုိးတက္ေရးမွာ က်ရာအခန္း က႑မ်ား ကေန တက္တက္ၾကြၾကြ ပူးေပါင္းပါ၀င္လုပ္ေဆာင္ၾကဖုိ႕ရန္လုိအပ္ပါေၾကာင္း
တုိက္တြန္းႏႈိး ေဆာ္လုိက္ပါတယ္။
မန္းက်ိဳက္အုိင္ခလိဏ္
(မတ္လ ၂၅ မွ ၃၀ ရက္အတြင္း
သရက္ေခ်ာင္း၊ သိမ္လာ၊ (ေျမာင္းျမျမိဳ႕နယ္) ကံသုံးဆယ္ (ငပုေတာျမိဳ႕နယ္) ေက်းရြားမ်ားသုိ႕
ေႏြရာသီ ၂၀၁၂ ၊ ကရင္စာေပ/ယဥ္ေက်းမႈ ဆရာ၊ဆရာမ (၅၀ ေယာက္) ႏွင့္ နယ္လွည့္စဥ္ ပုိးကရင္ျဖင့္
ေျပာဆုိခဲ့ ေဟာေျပာခ်က္မ်ားကုိ ျပန္လည္ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္ပါသည္။)
………………
မတ္လ ၃၁၊ ၂၀၁၂။
No comments:
Post a Comment